أصحاب

Thursday, November 3, 2011

Kisah Asal Usul Maqam Nabi Ibrahim


Setelah Nabi Ismail a.s bersetuju untuk membantu Nabi Ibrahim membangunkan Kaabah, maka Nabi Ibrahim a.s bersama – sama dengan anaknya mula membina Kaabah setelah Allah S.W.T menunjukkan kepada mereka tempat yang harus dibina Baitullah itu.

Terdapat dua riwayat yang mengatakan bahawa sebelum Baitullah dibina oleh Nabi Ibrahim a.s dan anaknya, Allah S.W.T meninggikan tapak Baitullah tersebut dengan tidak terkena bala bencana sewaktu taufan besar melanda. Satu riwayat lagi mengatakan bahawa tapak Baitullah itu telah runtuh dalam taufan besar sepertimana runtuhnya binaan-binaan besar yang lain. Setelah peristiwa taufan besar melanda maka sesungguhnya tidak ada orang lain yang mulakan pembinaannya semula kecuali Nabi Ibrahim a.s dan anaknya.

Nabi Ibrahim a.s dan Nabi Ismail memulakan pembinaan Baitullah. Nabi Ibrahim a.s menyusun naik batu sementara Nabi Ismail pula mengutip batu - batu besar seperti yang difirman oleh Allah S.W.T yang bermaksud, "Dan (ingatlah) ketika Nabi Ibrahim bersama-sama anaknya Nabi Ismail meninggikan binaan (tapak) Baitullah (Kaabah) sambil keduanya berdoa dengan berkata, Wahai Tuhan kami! Terimalah, daripada kami amal kami sesungguhnya Engkau amat mendengar lagi Amat Mengetahui." (Surah al-Baqarah: ayat 127).

Apabila binaan sudah meninggi, Nabi Ismail a.s, menghulurkan batu besar yang cukup tinggi dan diambil oleh Nabi Ibrahim dan membina Baitullah sehingga ia siap pembinaannya. Maka dengan kehendak Allah S.W.T sebaik saja Nabi Ibrahim a.s meletakkan kakinya di batu besar itu, maka terlekatlah tapak kaki Nabi Ibrahim a.s sepertimana yang dapat kita lihat sehingga ke hari ini di Baitullah. Dan ini adalah sesuatu tanda kebesaran Allah SWT. Apabila agama Islam datang, Allah S.W.T mensyariatkan untuk bersembahyang di belakang maqam Ibrahim a.s sepertimana firman Allah yang bermaksud, "Dan jadikanlah oleh kamu maqam Ibrahim itu tempat sembahyang." (Surah al-Baqarah: ayat 125). Yang dikatakan maqam Nabi Ibrahim a.s itu adalah kedua belah bekas tapak kaki beliau dan bukannya kubur Nabi Ibrahim.

Setelah selesai pembinaan Baitullah, maka Allah SWT memerintahkan Nabi Ibrahim a.s memberi kebenaran kepada umat manusia menunaikan haji di Baitullah. Firman Allah SWT yang bermaksud, "Dan serulah umat manusia untuk datang mengerjakan haji, nescaya mereka akan datang ke (Rumah Allah)mu dengan berjalan kaki, dengan berkenderaan berjenis-jenis unta yang kurus, yang datangnya dari berbagai jalan (ceruk rantau) yang jauh." (Surah Al-Haj: ayat 27).

Setelah itu Nabi Ibrahim a.s naik ke gunung (Jabal) Abi Qubais satu gunung yang paling dekat dengan Baitullah dan di sana beliau memanggil dengan nama Allah SWT, "Wahai sekalian manusia, sesungguhnya Tuhan kamu telah membina satu rumah-Nya bagi kamu, oleh itu hendaklah kamu semua tunaikan haji di sana." Nabi Ibrahim a.s menyeru ke kanan dan ke kiri seolah - olah orang melaungkan azan. Allah SWT menyampaikan seruan Nabi Ibrahim a.s pada setiap orang yang diciptakan dalam bacaan talbiah dan itulah pernyataan semua orang yang mengerjakan fardhu haji, kerana haji itu tidak akan sah tanpa talbiah. Bacaan talbiah antara lainnya, "Labbaikallah hummalabbaik" yang bermaksud, “Aku datang untuk menunaikan panggilanMu ya Allah”.
  
Menunaikan haji adalah salah satu rukun Islam, oleh itu hendaklah kita menunaikannya apabila kita sudah mampu dan cukup syarat untuk melaksanakannya. Banyak orang menunaikan haji, tetapi sekembali mereka dari menunaikan haji yang sangat menyedihkan ialah terdapat juga orang yang melakukan maksiat lebih teruk dari masa sebelum menunaikan haji. Oleh itu, hendaklah kita mulakan dengan sembahyang, puasa, zakat dan seterusnya menunaikan haji.

Kalau kita menunaikan haji tanpa mengerjakan sembahyang lima waktu maka sia-sia saja haji yang kita lakukan sebab ia tidak akan diterima oleh Allah SWT. Dan ini adalah salah satu punca mereka yang kembali dari menunaikan haji melakukan bermacam - macam maksiat.

Bagi mereka yang mendapat kenikmatan haji mereka ini tidak akan berani melakukan kerja-kerja yang dimurkai oleh Allah S.W.T sebaliknya mereka akan berusaha untuk menjadi muslim yang sempurna. Tanpa mengerjakan sembahyang, maka semua kerja-kerja yang berbentuk amal, sedekah, zakat dan sebagainya semuanya itu tidak akan diterima oleh Allah SWT.

 Ia adalah merupakan bangunan kecil yang terletak lebih kurang 20 hasta di sebelah timur Kaabah.


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Post

get this widget here

Tadabbur i-Quran

Hadis Pilihan Hari Ini

Like & Share in 3 seconds!

Share