Umur Tidak Bertambah Dan Tidak Berkurang
Firman ALLAH Taala : (( Kemudian apabila sampai tempoh mereka, tiadalah
mereka akan dapat meminta dikemudiankan sesaat pun dan tidak pula mereka akan
dapat meminta didahulukan )), dan Dia berfirman
: (( Dan bagi tiap-tiap
umat ada tempoh (yang telah ditetapkan); maka apabila datang tempohnya, tidak
dapat mereka dikemudiankan walau sesaatpun, dan tidak dapat pula mereka
didahulukan )). Sabda Rasulullah S.A.W
: “Sesungguhnya Allah Taala menugaskan satu malaikat berhubung dengan
peringkat-peringkat kejadian anak dalam kandungan rahim ibunya dan
keadaan-keadaan yang akan dilalui dan didapatinya. Apabila air benih itu jatuh
ke dalam rahim, Malaikat bertanya: “Ya Tuhanku! Air benih ini akan
disempurnakan kejadiannya atau tidak? – Ya Tuhanku! Darah seketul ini akan
disempurnakan kejadiannya atau tidak? – Ya Tuhanku! Daging segumpal ini akan
disempurnakan kejadiannya atau tidak? Maka apabila Allah hendak sempurnakan
jadinya seorang anak, Malaikat bertanya lagi: “Ya Tuhanku! Adakah ia seorang
(yang bernasib) celaka atau seorang (yang bernasib) bahagia? Lelakikah ia atau
perempuan? Bagaimana pula keadaan rezekinya dan ajalnya?” (Setelah Malakikat
mendapat jawapannya) maka ia menulis sebagaimana yang telah diperintahkan
sedang anak itu dalam perut ibunya”.
Yang demikian menunjukkan bahawa setiap manusia
itu ditetapkan ajal, tidak cepat dan tidak juga lewat. Sesungguhnya umur itu
tidak bertambah dan tidak pula berkurangan, lalu timbullah di situ dua
persoalan:
1- Jikalau umur itu mempunyai
had, maka kenapakah pembunuh dihukum mati?
2- Jikalau umur itu mempunyai
had maka apakah makna apa yang diriwayatkan bahawa ‘sesungguhnya menyambungkan
silaturrahim akan memanjangkan umur’?
Jawapan kepada soalan pertama
memerlukan kepada kita membahaskan permasalahan pembalasan. Seseorang hamba itu
sesungguhnya dihisab ke atas perbuatannya adalah disebabkan pilihannya sendiri
bukan berdasarkan qadha dan qadar. Secara hakikatnya Allah Taala mengetahui
sesuatu kewujudan itu sebelum ianya tercipta lagi dan tidak dapat tidak ianya
terjadi di dalam bentuk yang diketahuiNYA. Dan Dia-lah pencipta seluruh
perbuatan hamba-hambaNYA. Lalu disini kita katakan: Sesungguhnya pembunuh tidak
mengetahui ajal yang telah Allah Taala tetapkan kepada yang dibunuh, tidak juga
dibunuh mangsa tersebut kerana si pembunuh mengetahui pengakhiran ajalnya.
Sesungguhnya tidak ada sesiapa pun yang mengetahui bila ajal itu datang kecuali
Allah Taala sahaja bahkan si pembunuh mempunyai pilihan pula untuk dirinya sama
ada membunuh dengan pembunuhan yang disyariatkan iaitu bunuh qisas atau yang
tidak disyariatkan seperti bunuh kerana harta. Sabda Rasulullah S.A.W : “Apabila
bertemu dua orang Islam dengan kedua-dua pedang maka orang yang membunuh atau
dibunuh masuk ke neraka. Maka aku berkata: Wahai Rasulullah, adakah mangsa
menerima hukuman yang sama? Lalu Nabi bersabda: dia pun turut mempunyai niat
untuk membunuh sahabatnya”. Oleh yang demikian, umur mempunyai had, dan
pembunuh itu sabit keatasnya dosa dan balasan di atas perbuatannya.
Adapun persoalan kedua ialah isyarat
dari hadis baginda S.A.W : “Sesiapa yang suka dilapangkan pada rezekinya dan
dilewatkan ajal dan umurnya, maka hendaklah ia menyambungkan silaturrahim”.
Hal yang demikian juga menyamai dengan jawapan kepada manfaat berdoa. Maka
boleh kita katakan: sesungguhnya silaturrahim menjadi sebab kepada umur panjang
sebagaimana makanan, minuman dan ubat-ubatan menjadi sebab kepada kelangsungan
hidup. Allah Taala merupakan pencipta kepada segala sebab musabab, maka apabila
Dia mengkehendaki hayat yang panjang bagi seseorang hamba maka Dia mengilhamkan
kepadanya untuk makan, minum dan juga berubat jikalau sakit. Adapun apabila
Allah Taala mengkehendaki umur seseorang hamba itu lebih panjang daripada
saudara-maranya, maka Dia mengilhamkan pula supaya hamba tersebut menghubungkan
silaturrahim. Apa yang dimaksudkan dengan hadis tersebut ialah galakan
menyambungkan silaturrahim. Ulama’ mentafsirkan hadis tersebut dengan beberapa
tafsiran antaranya sebagai satu kinayah dengan keberkatan pada umur dan rezeki
dengan sebab taufik Allah Taala kepada sesiapa yang menyambungkan silaturrahim
serta melakukan ketaatan kepadaNya, juga keberkatan pada umur dan rezeki dengan
perkara-perkara yang mendatangkan manfaat pada dunia dan akhirat.
No comments:
Post a Comment