أصحاب

Saturday, July 16, 2011

SOLAT SUNAT MALAM NISFU SYAABAN

Bacaan doa dalam sujud


As-Sheikh Qadir Al-Jailani berkata: Telah diberitahu kepada kami oleh Abu Nasr daripada bapanya dengan isnad-isnad daripada Yahya bin Sa'ad daripada Urwah daripada Aishah r.anha di mana Aishah telah berkata maksudnya: "Apabila tiba malam pertengahan bulan Syaaban (nisfu Syaaban) Rasulullah SAW telah meninggalkan tempat tidur sehingga aku mengagak bahawa baginda SAW telah pergi mendatangi isteri-isterinya yang lain. Maka aku telah bangun mencarinya di dalam rumah. Sedang aku teraba-raba terpegang olehku kedua kaki Rasulullah SAW yang ketika itu sedang sujud dalam solatnya. Maka aku telah menghafal doa yang dibaca oleh baginda SAW semasa sujudnya itu:


سَجَدَلَكَ سَوَادِى وَخِيَالِى٬ وَآمَنَ بِكَ فُؤَادِى٬ أَبُوْءُلَكَ بِالْنِّعَمِ وَأَعْتَرَفُ لَكَ بِالْذَّنْبِ٬ ظَلَمْتُ نَفْسِيْ فَاغْفِرْلِىْ إِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُّوْبَ إِلَّا أَنْتَ٬ أَعُوْذُ بِعَفْوِكَ مِنْ عُقُوبَتِكِ٬ وَأَعُوْذُ بِرَحْمَتِكَ مِنْ نَقَمَتِكِ٬ وَأَعُوْذُ بِرِضَاكَ مِنْ سَخَطِكِ٬ وَأَعُوْذُ بِكَ مِنْكَ٬ لاَ أُحْصِى ثَنَاۤءﹰعَلَيْكَ أَنْتَ كَمَا أَثْنَيْتَ عَلَى نَفْسِكَ. 

Ertinya
Telah sujud kepadaMu kegelapan malam dan diriku ini, telah beriman kepadaMu sanubariku, aku mengiktiraf akan nikmat-nikmat yang Engkau kurniakan kepadaku, aku telah menzalimi diriku sendiri (dengan melakukan maksiat) maka ampunilah aku, sesungguhnya tiada yang mengampuni dosa-dosa melainkan Engkau, aku berlindung dengan keampunanMu dari hukumanMu dan aku berlindung dengan rahmatMu dari azabMu dan aku berlindung dengan keredaanMu dari kemurkaanMu dan aku berlindung denganMu dariMu sahaja, tiada upaya aku menghitung pujian untukMu, Engkau adalah sebagaimana Engkau memuji diriMu sendiri


2 comments:

  1. Salam alaik..alhamdulillah,perkongsian yang cukup baik! =) shukran sara

    ReplyDelete
  2. Wslm. Alhamdulillah. Sama2 la kita b'kongsi ilmu Allah yg msih luas ini. Afwan jiha. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Post

get this widget here

Tadabbur i-Quran

Hadis Pilihan Hari Ini

Like & Share in 3 seconds!

Share