أصحاب

Friday, August 5, 2011

Apabila Mukmin/Mukminah Jatuh Cinta..

Cinta..fitrah insan..sangat indah..amat asyik..Allahu Rabbi..
Namun, disebalik sebuah kisah cinta itu, terselit secalar kegelisahan dan kebimbangan di hati seorang mukmin. Tatkala hati suci itu diketuk oleh cinta seorang yang tidak halal buat dirinya, pasti hatinya penuh rasa getar dan takut.

Pelik bukan? Mana mungkin seseorang itu apabila jatuh cinta, hatinya penuh dengar onar-onar kedukaan dan kesedihan. Sepatutnya senyuman yang paling manis terukir dibibir dan kegembiraan melakar indah pada wajahnya.Sudah pasti hati ini ingin memberikan sepenuh kasih dan sayang kepada dirinya. Ingin sekali merinduinya sentiasa, ingin sekali bersua muka dengannya, lantaran mabuk terkena panahan jarum-jarum cinta. Nikmat bukan apabila terkena haruman cinta?

Mukmin itu cintanya bulat kepada Allah, Seseorang apabila sudah tenggelam dengan kedalam lautan cinta Allah, pasti dirinya keluh kesah apabila hatinya dicuri oleh seorang hamba yang tidak halal baginya. Mana mungkin hatinya bisa tenang dan tenteram apabila diganggu oleh embun-embun rindu kepada si dia. Mana mungkin Mukmin itu masih mampu tersenyum saat cintanya kepada Allah disirami dengan racun dan duri cinta yang tidak halal untuknya.

Tiada senyuman bahagia terukir dibibirnya, tiada rona-rona malu melakar diwajahnya, tiada ketenangan  pada raut wajahnya, Yang ada hanyalah ketakutan yang teramat sangat apabila cintanya kepada Allah mula diracuni, Yang ada adalah malam-malam yang penuh dengan airmata penyesalan. Cintanya tidak lagi sesuci embun pagi apabila rindu mula mendiami dan berlegar-legar di dalam hatinya, perlahan-lahan rindu itu menghakis kesucian cinta Ilahi yang gagah terbina dulu.

Bukan!! Bukan cinta dan rindu itu yang dinantikan, bukan harapan untuk sentiasa ada dihatinya, Tiada kata-kata rayuan yang dipinta, Yang ada adalah kesakitan yang amat dalam, keperitan yang amat tajam, Kesedihan yang amat terperi seakan-akan menikam-nikam.

Alangkah kasihan mukmin itu. Ketenangan yang dimiliki dulu dirampas, kebahagiaan dulu dihakis-hakis lebur bagaikan debu. Maka bersabarlah duhai Mukmin, mintalah Allah untuk membersihkan hatimu dari kepalsuan cinta yang tidak halal untukmu. Teruskanlah untuk mematikan rasa itu dengan menanam sedalam-dalamnya cinta kepada Allah.

Usahlah dikau bersedih jika kau kehilangan dirinya kerana menuju ketaqwaan kepada Allah, pasti pengorbanan yang dikau lakukan berbuah hasil. Pasti Allah menjanjikan untuk dirimu seorang insan yang juga bertaqwa untuk menjadi peneman hidupmu kelak, dan sudah pasti insan itu adalah yang terbaik untuk dirimu. Dan pasti si dia akan menyayangi dirimu kerana Allah, merinduimu dengan penuh rasa kasih kepada Allah. Maka saat itulah kamu bertemu dengan kebahagiaan yang halal untukmu. Yakinlah pilihan Allah itu sentiasa menunggu dirimu. Pasti menunggu dengan penuh rasa sabar untuk menanti saat dua hati mula bersatu. Biarlah Allah yang tahu betapa dia terlalu menyayangi dirimu dan biarlah Allah menjadi saksi dan perantaraan buat kamu dan dia.

“Ketahuilah, walau jutaan tangan yang datang  menghalang kamu dan dia untuk bersatu, akan tetapi jika Allah telah takdirkan si dia untuk kamu, pasti Allah akan satukan kamu walaupun pahit dan payah. Dan ketahuilah jua, walau berjuta tangan yang datang untuk satukan kamu dan dia, akan tetapi jika Allah takdirkan dia bukan untuk kamu, pasti kamu tidak akan bersatu, maka dengan itu perbanyakkan berdoa agar Allah memilih dia untuk kamu, dan apabila Allah sudah memilih dia untuk kamu, maka bersyukurlah dan terimalah dengan hati yang penuh dengan keikhlasan dan keredhaan, kerana dia adalah pilihan dari Allah.. Terima kasih Allah ”




p/s : taujihat dari seorang kakak yang sangat memahami diri ini.. credit thanks a lot to ukhti Zulizah Ochi.. Moga menjadi renungan buat sahabat-sahabat di luar sana juga

~ "Tika titis air mata jatuh ke bumi, biarlah hanya Allah yang mengetahui, kerana hanya Dia penyembuh luka, pemberi bahagia kepada hati dan naluri. Sedikit yang bermanfaat lebih baik daripada banyak yang melalaikan. Ujian Allah datang kerana kasihNya pada hambaNya, agar iman terus meningkat, dan jiwa lebih akrab denganNya.. Moga lembayung rahmat & redhaNya sentiasa menaungimu sahabatku. Tabahkan hati dalam menghadapi segala cubaan dan dugaan Allah, kerana setiap dugaan itu pasti ada hikmahnya."~

4 comments:

  1. Assalamualaikum sara.

    cinta? ya,indah untuk dibicarakan apatah lg dialami :) cinta yg sebenar suburkan dgn ketakwaan ^_^

    nasihat sis Zulizah kamu,sgt dalam~~

    syukran Sara *slm syg*

    ReplyDelete
  2. Wslm Jiha.. yup.. cinta itu memang indah.. Semestinya keredhaanNya yang kita cari.. Mudahan jika kita jatuh cinta nanti pada seseorang yang melabuhkan cinta kepadaNya agar bertambah kekuatan kita dalam mencintai Yang Maha Pencipta..

    bersyukur ada sahabat spt kak zue.. yg tak jemu-jemu menasihati diri ini.. Alhamdulillah..

    salam sayang buat jiha juga.. (^___^)

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Afwan ukhty.. Alhamdulillah, semoga ia bermanfaat & dinilai sebagai ibadah.. :)

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Post

get this widget here

Tadabbur i-Quran

Hadis Pilihan Hari Ini

Like & Share in 3 seconds!

Share