أصحاب

Wednesday, December 28, 2011

Kewajipan Beriman dengan Arasy, Kursi, Qalam, dan Lauh Mahfuz serta Malaikat – malaikat Pencatat Amalan.


١٠٧ - والعَرْشُ والكُرْسِيُّ ثُمَّ القَلَمُ     والكاتِبُونَ، اللَوْحُ، كُلٌّ حِكَمُ
١٠۸ - لا لاحْتِيَاجٍ، وبِها                   يَجِبْ عَلَيْكَ أيُّها اﻹنْسانُ

          مِنَ الأُمُورِ الغَيْبِيَّةِ الَـّتِي أَخْبَرْنَا عَنْهَا القُرْآنُ وَالسُّنَّةُ وَلِذَا يَجِبُ اﻹيمانُ بِها : العَرْشُ، والكُرْسِيُّ، والقَلَمُ، واللَوْحُ المَحْفُوظُ، والمَلاَئِكَةُ الكَاتِبُونَ لأَعْمَالِ العِبَادِ، قَالَ اللهُ تَعَالَى : ﴿ bÎ*sù (#öq©9uqs? ö@à)sù š_É<ó¡ym ª!$# Iw tm»s9Î) žwÎ) uqèd ( Ïmøn=tã àMù=ž2uqs? ( uqèdur >u ĸöyèø9$# ÉOŠÏàyèø9$# ، وَوَرَدَ ذِكْرُ العَرْشِ فِي القُرْآنِ الكَرِيمِ مَرَّاتٍ عَدِيدَة، وقالَ تَعَالَى : ﴿ yìÅur çmÅöä. ÏNºuq»yJ¡¡9$# uÚöF{$#ur ( Ÿwur ¼çnߊqä«tƒ $uKßgÝàøÿÏm 4 uqèdur Í?yèø9$# ÞOŠÏàyèø9$# .
        
          وقالَ عزَّ وجل : ﴿ ö@t/ uqèd ×b#uäöè% ÓÅg¤C ۞ Îû 8yöqs9 ¤âqàÿøt¤C ، وقالَ تعالى : ﴿úc 4 ÉOn=s)ø9$#ur $tBur tbrãäÜó¡o، ووَرَدَ أَنَّ المُرادَ بِالقَلَمِ القَلَمُ الَّذِي كُتِبَ بِهِ فِي اللَوُحِ المُحْفُوظِ. وَقَدْ قَالَ رَسُولُ اللهِ صلى الله عليه وسلم : " ﺇنَّ أَوَّلَ مَا خَلَقَ اللهُ القَلَمَ، فَقَالَ لَهُ : اكْتُبْ، قَالَ رَبِّ وَمَاذَا أَكْتُبُ ؟ قَالَ : اكْتُبْ مَقَادِيرَ كُلُّ شَيءٍ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ "، وقالَ تعالى : ﴿¨bÎ)ur öNä3øn=tæ tûüÏàÏÿ»ptm: ۞ $YB#tÏ. tûüÎ6ÏF»x.، فالعَرْشُ والكُرْسِيُّ واللَوْحُ المَحْفُوظُ والقَلَمُ والمَلائِكَةُ الكاتِبُونَ أُمُورٌ غَيْبِيَّةٌ يَجِبُ اﻹِيمانُ بِها مَعَ تَفْوِيضِ حَقِيقَتِهَا ﺇِلَى اللهِ تعالى، لأَنَّهُ عزَّوجَلَّ لَم يُخْبِرْنَا ﺇلا بِأسمائِها وبَعْضِ مَا يَتَعَلَّقُ بها، وَلَمْ يَرِدْنَا عن النبي صلى الله عليه وسلم تَفْصِيلُ أَحْوَالهِا، وكَذا كُلُّ مَا وَرَدَ ذِكْرُهُ فِي الكِتَابِ أو السُّنَّةِ الصَّحيحَةِ كَسِدْرَةِ المُنْتَهَى، والحُجُبِ والأَنوارِ، نَعْتَقِدُ بِوُجُودِهِ ونُفَوِّضُ عِلْمَهُ ﺇلى اللهِ تَعَالَى، ولا نَتَجاوَزُ حُدُودَ الكِتابِ والسُّنَّةِ، فَمَا فَصَّلَهُ الكِتابُ أو السُّنَّةُ نَعْتَقِدُ بِهِ مُفَصَّلاً، وَمَا لم يُفَصِّلْ نَعْتَقِدُ بِهِ مُجْمَلاً، فقد أكْثَرَ بَعْضُ المُؤَلِّفِينَ مِنَ النَّقْلِ عن كُتُبٍ بَنِي ﺇِسْرَائِيلَ فِي هذِهِ المَواضِيعِ ممَّا يُخالِفُ المَعْقُولَ، وقد نَبَّهَنا اللهُ تعالى ﺇلَى أَنَّ بَنِي ﺇسرائِيلَ يَفْتَرُونَ على اللهِ الكَذِبَ، ومَوضُوعٌ العَقِيدَةِ مَوضُوعٌ خَطِيرٌ لا يُذْكَرُ فِيهِ ﺇلاَّ ما صَحَّتْ نِسْبَتُهُ ﺇلَى النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم.

         ثُمَّ إنَّ العَرْشَ فِي لُغَةِ العَرَبِ : سَرِيرُ المَلِكِ، أيْ : المَقْعَدُ الفَخْمُ الَّذِي يَجْلِسُ عَلَيْهِ، والكُرْسِيُّ : يُطْلَقُ عَلَى ما يَضَعُ المَلِكُ عَلَيْهِ رِجْلَيِهِ وهُوَ جالِسٌ عَلَى العَرْشِ، واللَوْحُ : ما يُكْتَبُ بِهِ لِحْفِظِ الشَّيْءِ مِنَ النِّسْيانِ، والقَلَمُ : ما يُتَوَصَّلُ بِهِ إلَى الكِتَابَةِ، والكاتِبُونَ : هم الَّذِينَ يُساعِدُنَ المَلِكَ وغَيْرَهُ عَلَى حِفْظِ المَعْلُوماتِ وإبْلاغِ الأوامِرِ.


وهنا يَجِبُ الانْتِاهُ إلَى شَيْئَيْن :
         الأوَّلُ : يَجِبُ الاعْتِقَادُ بِأنَّ العَرْشَ والكُرْسِيَّ واللَوْحَ والقَلَمَ والكاتِبِينَ لَيْسُوا كَعُرُوشِ المُلُوكِ وكَراسِيِّهِم وألْواحِهِم وأقْلامِهِم وكُتَّابِهِم، وإنْ كانَ هُناكَ اشْتِراكٌ بَيْنَ الأُولَى والثَّانِيَةِ فِي مَعْنَّى ما لِيَصِحَّ إطْلاقُ نَفْسِ الاسْمِ عَلَيْها.
         الثَّانِي : يَجِبُ الاعْتِقادُ بِأنَّ الله تَبارَكَ وتَعالَى لَيْسَ بِحاجَةٍ إلَى العَرْشِ أو الكُرْسِيِّ أو اللَوْحِ أو القَلَمِ أو الكاتِبِينَ كَحاجَةِ المُلُوكِ وغَيْرِهِم إلَى هَذِهِ الأشْياءِ، فَانَّ الله تَعالَى : ﴿ غَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ ﴾، وهُوَ عَزَّ وجَلَّ قَدِيمٌ وهذِهِ المَخْلُوقَاتُ حادِثَةٌ، والقَدِيمُ لا يَحْتاجُ إلَى الحادِث.
        
ومَعَ هذا يَجِبُ أنْ نَعْتَقِدَ أنَّها خُلِقَتْ لِحِكْمَةٍ يَعْلَمُها الله تَعالَى، لأنَّ الحَكِيمَ لا يَخْلُقُ شَيْئًا عَبَثًا، والحِكْمَةُ وَضْعُ الشَّيْءِ فِي مَوْضِعِهِ.


Kewajipan beriman dengan Arasy, Kursi, Qalam, dan Lauh Mahfuz serta Malaikat malaikat Pencatat Amalan.

107–    Arasy, Kursi dan Qalam        Juga Malaikat Pencatat Amalan, Setiap daripadanya akan dihukum

108 –   Tiadalah perlu, beriman dengan kesemuanya            adalah wajib ke atas kamu wahai setiap insan

            Daripada perkara – perkara ghaib yang dikhabarkan di dalam al – Quran dan as – Sunnah kepada kita, wajblah kita beriman dengannya yakni : arasy, kursi, qalam, lauh mahfuz dan juga malaikat - malaikat pencatat amalan sekalian umat manusia. Firman Allah Ta`ala yang di dalam surah at – Taubah, ayat ke 129 yang bermaksud: Jika mereka berpaling (dari keimanan), Maka Katakanlah : " Cukuplah Allah bagiKu; tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepada-Nya aku bertawakkal dan dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arsy yang agung ".

Telah banyak ayat yang diturunkan dalam al Quran yang menyebut tentang Arasy Allah, firman Allah Taa’la dalam surah al – Baqarah, ayat ke 255 yang bermaksud : " Kursinya meliputi langit dan bumi. Dan Dia tidak merasa berat memelihara keduanya, Dia Maha tinggi dan Maha Besar ". Dan firman Allah lagi dalam surah al – Buruj, ayat 21 dan 22 yang bermaksud : " Bahkan ( yang didustakan itu ) ialah al Quran yang mulia, yang tersimpan dalam tempat yang terjaga ( Lauh Mahfuz ) ". Serta firmannya dalam surah al–Qalam yang bermaksud: " Nun. Demi pena dan apa yang mereka tuliskan ". Telah dinyatakan sesungguhnya yang dimaksudkan dengan al - Qalam itu ialah pen yang di tulis dengannya di lauh mahfuz. Sabda Rasulullah S.A.W : " Sesungguhnya perkara pertama yang diciptakan oleh Allah ialah al - Qalam (pena), dan berkata padanya : Tulislah, dan berkata: Tuhanku apakah yang hendak ditulis. Maka Allah menjawab : " Tulislah ukuran setiap sesuatu sehingga sampai masanya ". Dan Allah berfirman : " Padahal sesungguhnya bagi kamu ada (Malaikat – malaikat) yang Mengawasi (pekerjaanmu). Yang mulia (di sisi Allah) dan mencatat (pekerjaan - pekerjaanmu itu) ". Maka, Arasy, Kursi, Qalam, dan Lauh Mahfuz serta Malaikat – malaikat Pencatat Amalan adalah perkara - perkara ghaib yang wajib kita beriman dengannya dengan menyerahkan hakikatnya kepada Allah Ta`ala, kerana Allah tidak menceritakan kepada kita kecuali dengan yang dinamakannya dan sebahagian apa yang berkaitan dengannya, dan tidak terdapat dari Nabi Muhammad S.A.W perincian keadaannya, dan sepertimana setiap apa yang telah difirmankan dalam al – Quran dan as – Sunnah seperti langit Sidratul Muntaha dan cahaya, kita wajib beriktikad dengan kewujudannya dan menyerahkan pengetahuannya kepada Allah Ta`ala, Dan tidaklah kita melampaui batasan Quran dan Sunnah, maka apa yang dikelaskan atau diasingkan oleh Quran atau Sunnah mestilah kita berpegang dengannya secara terperinci, dan apa yang tidak dikelas atau diasingkan perlulah kita berpegang dengannya secara menyeluruh, maka telah banyak sebahagian daipada penulis - penulis hadis menceritakan tentang bani Israel dalam tajuk ini yang mana bercanggah dengan pemikiran, Allah telah memberi amaran kepada bani Israel yang menjadi lemah pendustaan ke atas Allah, dan tajuk akidah adalah tajuk yang bahaya, tidak disebutkan didalamnya kecuali apa yang disandarkannya kepada Nabi Muhammad S.A.W.

Kemudian sesungguhnya Arasy dalam bahasa arab: ialah katil raja, seperti: tempat hebat dan tinggi yang diduduk ke atasnya. Dan Kursi : ia disebut ke atas tempat malaikat - malaikat meletakkan dua kakinya dan ia adalah tempat duduk di atas Arasy, dah Lauh Mahfuz : adalah apa yang tertulis padanya untuk menjaga sesuatu daripada terlupa, dan Qalam : ialah apa yang berhubung kait dengan penulisan, dan Malaikat – malaikat Pencatat Amalan : adalah mereka yang menolong para malaikat dan selainnya menjaga maklumat - maklumat dan menyampaikan perintah.

Dan di sini kita wajib mengambil berat terhadap dua perkara:

Pertama : Kita wajib berpegang bahawa sesungguhnya Arasy, Kursi, Qalam, dan Lauh Mahfuz serta Malaikat – malaikat Pencatat Amalan bukan seperti takhta para pemerintah, kedudukan mereka, papan – papan tulis mereka, penulisan – penulisan mereka, dan pencatat – pencatat mereka, dan terdapat persamaan antara yang pertama dan kedua dalam pengertian sebenar nama ke atas mereka.

Kedua : Kita mestilah yakin bahawa sesungguhnya Allah Ta`ala tidak berhajat kepada Arasy atau Kursi atau Lauh Mahfuz atau Qalam atau Malaikat – malaikat Pencatat Amalan sepetimana hajat para pemerintah dan selainnya kepada sesuatu, maka sesungguhnya Allah Ta`ala telah berfirman : "Allah Maha Kaya (tidak memerlukan sesuatu) dari semesta alam". (Surah ali-Imran, ayat 97)

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Post

get this widget here

Tadabbur i-Quran

Hadis Pilihan Hari Ini

Like & Share in 3 seconds!

Share